Het aankomende themamaand bespreken we het onderwerp groei binnen de KR Community, en in het speciaal over groeiende teams. We zijn blij dat we oprichter Berend Eberson van Grünten het hemd van het lijf mogen vragen, over hoe hij de groei van zijn team van 1 naar 8 personen heeft ervaren.
Voor wie Grünten nog niet kent; Grünten is één van onze kantoor,- en Community members die fantastische groenten ontbijtjes maakt; het is een ready-to-go havermout die al 25% van jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten bevat. Daarbij zijn de verschillende producten uitgevoerd in herkenbare taart smaken zoals worteltjestaart. Dit wíl je toch?!
De groenten ontbijtjes verkoopt Berend via Crisp, Spar, Chef Centraal en direct via Grünten’s website. Zijn missie? Dat we allemaal gezonder gaan eten, met veel meer groente momenten in onze dag.
Wat is volgens jou de belangrijkste voorwaarde voor het werken in een team?
“Het contact. We ontmoeten elkaar nog steeds vaak via Zoom en het is zo lastig om bij elkaar in te checken wanneer je niet allemaal in dezelfde ruimte bent. In contact blijven met elkaar is zo ontzettend belangrijk! Ik probeer dan ook veel vragen te stellen, om zeker te weten dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Zo probeer ik onnodige fouten te voorkomen voor de teamleden en voor het bedrijf. Een bekende quote, maar o zo waar: “Assumption is the mother of all fuck-ups.”
Hoe zou jij je communicatiestijl beschrijven?
“Ik leer veel uit boeken, zoals bijvoorbeeld: “De kracht van kwetsbaarheid” van Brené Brown. Dit gaf voor mij een inspirerend kijkje in wat leiderschap voor mij zou kunnen betekenen. Haar boeken laten me inzien dat ik juist een bedrijf wil bouwen waarin we allemaal gelijk zijn. Ik vind eenheid in het team belangrijk. Ik word dan wel “de baas” genoemd, maar ik wil gelijkwaardige relaties. Dit is voor mij een belangrijk doel om mijn bedrijf succesvol te laten zijn.
Mijn zakenpartner gebruikt graag de SEMCO methode, welke dezelfde waarden hanteert maar net anders is in de operatie. Het werken met stagiaires is bijvoorbeeld niet helemaal mogelijk binnen de SEMCO methode. We mixen het één met het ander en maken er helemaal onze eigen stijl van!
Hoe verwacht je te groeien dit jaar?
Er komen weer hele mooie ontwikkelingen aan binnen ons bedrijf. En wanneer alles afgerond is, kunnen we harder gaan groeien. Specifiek voor ons retail product focussen we op een verlenging van de houdbaarheid naar 21 dagen. Dit zal uiteindelijk deuren gaan openen bij supermarkten zoals AH en Jumbo, en laat ons zelfs groeien in Corona tijd!”
Wat denk jij dat een veelvoorkomende misvatting is over management in een team?
“Een misvatting is dat alleen ik weet wat er exact gedaan moet worden bij iedere stap. Als eigenaar, verwacht je team dat jij altijd alles weet en alle antwoorden hebt. De werkelijkheid is dat ik echt niet alles weet; ik doe ook gewoon maar m’n best. Deze quote van podcast How I Built This laat dat goed zien: “Geen enkele start-up oprichter heeft een idee van wat ze aan het doen zijn. Geen enkele!” Uiteindelijk probeer ik zo goed als mogelijk alle informatie te verzamelen, snel te ontwikkelen, hulp te vragen waar nodig, om dan vervolgens een zo goed mogelijk onderbouwde gok te nemen.”
Waar haal jij je inspiratie voor je bedrijf vandaan?
“Ik leer heel veel van andere bedrijven, ook van andere bedrijven die zich niet perse in dezelfde productcategorie bevinden. Start-ups en groeiende bedrijven komen vroeg of laat allemaal dezelfde soort uitdagingen tegen. Er is een hele open start-up cultuur waarin iedereen elkaar wilt helpen en ondersteunen. Dit is precies de reden waarom ik het zo waardeer om een onderdeel te zijn van de KR Community!
Het gaat er ook om hoe je het bekijkt. In het begin dacht ik dat ik heel erg achter liep, dat ik altijd overal bovenop moet zitten. Maar later in het proces snapte ik dat ik niet altijd alles kan weten. Ik help mezelf vaak herinneren dat het ook belangrijk is om van het proces te genieten en lol te hebben. Er zijn altijd zo veel mogelijkheden voor ontwikkeling en groei. Geweldig toch?!
Een goed voorbeeld is afgelopen vrijdag, waar ik de Innofest Fuck Up Award won. Ik werd genomineerd door de directeur van het bedrijf, omdat ze wist dat ik een flinke miscalculatie had gemaakt tijdens de inkoop van de sleeves voor onze verpakking. Financieel was het pijnlijk MAAR het fijne van deze fuck up is dat ik een geldprijs heb gewonnen die ongeveer overeenkwam met het verlies dat ik had geleden. Dit laat mij zien, dat het uiteindelijk eigenlijk allemaal altijd wel goed komt.
We willen Berend heel erg bedanken voor zijn openheid en inzichten! Het is super leerzaam om dit soort verhalen te lezen en te delen met de rest van de wereld. Vergeet niet om Grünten te volgen via LinkedIn en Instagram om op te hoogte te blijven van zijn laatste ondernemers avonturen!!