KR Summer Party in the Park
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreJune 16
0 comments
Het thema van de KR Community van deze maand is "Sustainably B(l)ooming." We vinden het belangrijk om onszelf en alle ondernemers uit te blijven dagen in duurzaamheidsdoelstellingen en in het verkleinen van je CO2- voetafdruk.
Ineens stroomden vorige maand onze feeds vol met het initiatief "Mother Nature as your CEO". Om goed te begrijpen wat deze beweging inhoudt en wat het precies betekent om de planeet echt op de eerste plek te zetten, spraken we de bedenker van het initiatief, namelijk Willicroft oprichter Brad Vanstone.
Het bedrijf Willicroft produceert plantaardige kazen welke bekend staat om de hoge kwaliteit én lekkere smaak. Brad’s missie is om een het voor kaasliefhebbers zo makkelijk mogelijk te maken om ook voor een veganistisch dieet te kiezen. Al sinds het begin heeft Willicroft het welzijn van de planeet als belangrijkste prioriteit gesteld, in plaats van het commercieel succes. Om meer bedrijven en mensen te inspireren is het initiatief "Mother Nature as your CEO" geboren.
"Sinds het prille begin is het klimaat de belangrijkste richtlijn geweest in het maken van al onze beslissingen. Bij Willicroft willen we onszelf verantwoordelijk houden voor het welzijn van de planeet en het klimaat. En om eerlijk te zijn is het maken van beslissingen daardoor ook een stuk eenvoudiger. Het valt Brad op dat veel bedrijven starten met "goede intenties", maar dat het ook gemakkelijk is om je te verliezen in de waan van alle dag.
Brad’s advies
Bij de start van je bedrijf is het makkelijker om over je impact en klimaatdoelstellingen na te denken, dan dat je wacht tot je het ‘gemaakt’ hebt. Het helpt om bij de start de belangen van moeder natuur in je DNA te hebben. Uit ervaring weet ik dat het lastig is om op een later moment milieudoelen te implementeren, want steeds meer mensen hebben invloed op de doelen van je bedrijf gekregen. Er zijn ook voldoende voorbeelden van bedrijven met goede intenties, die later door allerlei redenen worden weggevaagd, vaak door geld. Als bedrijf is het creëren van impact nooit een afgesloten hoofdstuk, het is eerder een evoluerend verhaal. Ook zou ik nooit harde duurzaamheidsdoelen maken, hier kun je alleen maar in teleurgesteld worden. Mijn advies is, begin gewoon! En laat je onderweg leiden door de wensen van de natuur.
Mother Nature as your CEO
De reacties op de campagne zijn tot zo ver echt fantastisch, van grote bedrijven zoals Alpro tot en met kleinere start-ups. We hebben zelfs buiten de voedingsmiddelenindustrie om veel aandacht gekregen. Door je bedrijf aan te melden bij de Mother Nature beweging wordt je onderdeel van een groep gelijkgestemden die zichzelf willen confronteren met de impact van hun productie en services op de aarde. En natuurlijk hoe we die impact vervolgens zo klein mogelijk kunnen maken. De groep deelt elkaars ervaringen en aanbevelingen in de ontwikkelingen voor een duurzamere planeet. Een gezonde aarde en winst genereren kunnen juist heel goed hand in hand gaan!
Er zijn genoeg merken die bewezen hebben dat het mogelijk is voor een bedrijf om de focus op duurzaamheid te hebben, maar ook op het maken van winst. Het bedrijf Patagonia is daar een mooi voorbeeld van. Vanaf het begin hebben ze geld verdiend en wereldberoemd geworden terwijl ze altijd hebben vastgehouden aan hun duurzame waarden.
Moeder Natuur beslist
Een heel goed voorbeeld hoe we Moeder Natuur hebben laten beslissen is onze verandering van cashews naar witte bonen. Ongeveer 18 maanden voor de lancering van ons product, in de opstartfase, concludeerden wij de sociale en klimaatgevolgen van ons cashew gebruik. Ondanks het uitkiezen van de beste en meest duurzame cashew mogelijk, waren de gevolgen van onze keuze nog steeds te groot. De enige manier om zo'n grote beslissing goed te kunnen maken met het team, was door af te stemmen op ons moreel kompas. Dat is voor ons zo belangrijk geweest!
Natuurlijk kun je de veranderingen niet in één dag doorvoeren; het kost tijd en geld om te veranderen naar de ideale situatie. Maar waar we vandaag de dag zijn, is precies waar wij en Mother Nature as your CEO over gaat.
Als eigenaar van een bedrijf heb je de verantwoordelijkheid om je eigen uitstoot en CO2 afdruk te erkennen én er natuurlijk iets aan te doen.
QUOTE: "Het na willen streven van perfectie gaat je niet lukken. Maar continue je bedrijf verbeteren in kleine stapjes is wel een goed idee!"
Het programma
Je word een deel van een aparte community, net zoals onze eigen KR Community. Deze community zorgt voor de mogelijkheid om elkaar te inspireren, aan te moedigen en tips te geven. Onderdeel van het Mother Nature as your CEO programma betekent dat je jaarlijks een rapport uitbrengt. Willicroft werkt daarvoor samen met Life Cycle Assessment specialisten "Ecochain < HYPERLINK> ", om het proces te structureren en meetbaar te maken.
Bedankt Brad, dat je je verhaal met ons wilde delen. Op dit moment heeft het programma 15 deelnemers. Meld jij je ook aan? Kitchen Republic heeft zich ook al aangemeld! Voor meer informatie en aanmelding, bekijk hier de website van Willicroft.
Tags
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreWhat a day! On January 18 the 4th edition of the Kitchen Republic Food Startup Market took place, celebrating the art of craft. We transformed our kitchen and coworking space
Read More