We gaan weer terug naar school, en die tijd voelt altijd aan als het begin van iets nieuws en spannends. Ter ere van die sfeer gingen we in gesprek met een van onze favoriete marktvoorspellers, Bunmi Okolosi, oprichter van Kajola, om te vragen naar zijn voorspellingen, inzichten en zijn nieuwste projecten. Bunmi werkt al meer dan 6 jaar als internationaal adviseur voor Horeca, Food & Beverage bedrijven. Zijn bedrijf Kajola zet zich in om start-ups, scale-ups en corporates te helpen om succesvolle bedrijven te worden! Bunmi is ook mede-oprichter en moderator van ons KR Academy-programma, dat de afgelopen 4 jaar geholpen heeft bij het lanceren van +30 startende bedrijven.
Dus vertel, wat zijn je voorspellingen voor de komende herfst- en wintermaanden binnen de branche?
De strijd met het personeel zal blijven, voor de meeste mensen tot ver in de volgende zomer. Ik denk dat de arbeidsmethoden en -praktijken voor ondernemers zullen moeten veranderen. Ze zullen dingen moeten doen zoals het verminderen van het aantal uren, het verhogen van de lonen, het verminderen van diensten en vooral de nodige softwaretools gebruiken om hun activiteiten mee te kunnen stroomlijnen.
In New York moesten grote restaurantgroepen bijvoorbeeld heel creatief zijn om concurrerend te blijven met de manier waarop ze personeel zoeken en aannemen. Dus sommige restaurants zijn begonnen met het aanbieden van een tekenbonus. Als je een contract tekent bij deze bedrijven, dan krijg je direct een bonus en die mag je houden als je daar 9-12 maanden in dienst blijft. Hospitality moet met creatieve tactieken komen om te kunnen blijven concurreren.
Interessant! En wat nog meer?
Ik vermoed dat er meer mensen zullen zijn die zich vrijwillig in gaan zetten voor een merk omdat ze erin geloven en/of hun ervaring met dat merk willen gaan verbeteren. Ik denk ook dat mentale ruimte en het plezier de beslissingen van meer mensen zullen bepalen dan vóór COVID.
Welke nieuwe kans op het gebied van food vind jij sinds COVID opvallend?
We zullen meer gaan zien van de 10-minute delivery groceries (zoals Gorillas en Flink). Dit inspelen op de behoefte van gemak voor de consument zal alleen maar harder gaan groeien in de komende tijd. Hoewel de COVID-restricties veel nadelen hadden, zullen mensen nog steeds gebruik willen maken van aspecten van de relaxte, on-the-go-diensten die inspelen op de behoeften van mensen.
Natuurlijk zal er ook in die markt consolidatie plaatsvinden. Bedrijven zullen niet allemaal eeuwig samen op deze markt met elkaar kunnen concurreren. Uiteindelijk zullen AH en Jumbo gaan zien welk deel van de markt deze flitsbezorgers van hen hebben afgepakt en waarschijnlijk tegen volgende zomer zullen ze proberen ze over te nemen. Dit gebeurt nu al in Spanje en Italië.
Over dark kitchens gesproken. Hoe denk je dat dit model verder zal ontwikkelen?
Die blijven zeker, zonder twijfel, maar wat een interessantere vraag is, is wat het volume zal zijn? Blijft deze hetzelfde als nu of neemt het volume af? Ik denk dat het afneemt omdat mensen graag uitgaan, we willen allemaal weer uitgaan. Wat je meer zal gaan zien binnen bezorg- en dark kitchens zijn meer de ervaringen op maat. Eetervaringen voor thuis, zoals de rijsttafel van Rijks en Ron Blaauw, bieden mensen een geweldige eetervaring in het comfort van hun eigen huis.
Heb je advies voor al die mensen die nog steeds twijfelen over het starten van een nieuw bedrijf in voedsel in de hedendaagse wereld?
Ik zou mensen aanraden om over meerdere dingen goed na te denken. Begrijp je de markt en weet je goed wie jouw klant is? Steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben al veel te bieden en zijn zeer competitieve markten. Dus als je je doelgroep niet goed genoeg kent, zal het lastig worden.
Ja, grijp deze kans, maar doe goed je onderzoek. Weet welke mensen er in jouw doelgroep vallen, wat hun gewoonten zijn, waar ze winkelen, wat ze leuk vinden, waar ze een hekel aan hebben, welke content ze online en offline bekijken etc. Op deze manier kun je ze bereiken en ze laten weten wie je bent, snap je? Tenzij je een van die geweldige producten hebt die snel ontdekt worden door invloedrijke influencers en trendspotters, gaat het lastig worden. Toerisme zal terugkomen, maar dat is nog ver verwijderd van waar toerisme was vóór COVID. Ik voorspel dat het tot wel 2 jaar zal duren voordat we teruggaan naar de inkomsten van vóór COVID.
Heb je tips voor het maken van targetpersona’s?
Bij Kajola maken we gebruik van een ‘buyer mentality matrix’ – met deze methode zijn er 2 personatypes: een koper of een maker. Een koper is iemand die de efficiëntie van kopen verkiest boven iets helemaal opnieuw maken, terwijl een maker de voorkeur geeft aan precies het tegenovergestelde. En binnen die persona’s is er ook een classificatie van een Maximizer of Satisfier. Een Maximizer geeft de voorkeur aan de beste eetervaring, niet alleen een bevredigende eetervaring. Alleen al deze categorisering zou je kunnen helpen om vast te stellen hoe je mensen moet benaderen en hoe je moet verkopen. Wij gebruiken en perfectioneren deze methode in ons werk met grote spelers in de industrie zoals: Unilever, Nestle, Dr. Oetker, etc.
Waar zie je veel potentie voor zowel de foodservice- als de retailsector om in te duiken?
Partnerschappen. Ze zijn het meest kosteneffectief om dagelijks gebruik van te maken en overmatig moeten inspannen te voorkomen om extra te kunnen verkopen. Iedereen is op de een of andere manier op zoek naar een samenwerking met een lagere drempel, zodat het een nieuwe omgeving is waar alle betrokken partijen van kunnen profiteren.
Kun je ons meer vertellen over je deelname aan een nieuw initiatief genaamd Melting Pot?
Ja, Melting Pot is ontstaan omdat ik betrokken ben bij Joris Bijdendijk, Lowfood Movement, gesprekken op Clubhouse en door samen te werken met andere topsectorleiders die een grotere push voor diversiteit op de Nederlandse markt willen zien. We zijn net in de fase van het uitwerken van ons actieplan en onze missie is:
‘Melting Pot’ is een groep horecaprofessionals met het initiatief om een meer diverse vertegenwoordiging binnen de horeca in Nederland te creëren. Dit idee is ontstaan uit het besef dat diversiteit binnen de industrie te weinig aanwezig is en op meerdere niveaus verkeerd voorgesteld wordt. Melting pot wil daar graag verandering in brengen. Het normaliseren van een multiculturele Nederlandse keuken en het belichten van de juiste personen kan de branche alleen maar helpen en verrijken, waardoor je een representatiever en dus ook een lekkerder en fijner culinair landschap creëert.’
Klinkt heel goed. Heb je op dit moment een uitbreiding en push voor diversiteit gezien?
Ik heb een impactfonds ontwikkeld waarmee we ons richten op het vinden van investeerders die echt geven om diversiteit in gastvrijheid, eten en drinken en niet kunnen wachten om hun geld in de juiste zaken te investeren. Ik heb het over investeringen in LGBTQ en mensen van gekleurde bedrijven, zodat ze de kans krijgen om te groeien en gezien te worden. Ik werk nu aan een grote deal met deze donkere vrouwelijke hoteleigenaar die precies belichaamt wat ik denk dat er vandaag gezien en gevierd moet worden. Nu is het denk ik tijd om het over diversiteit te hebben. Het werk dat Mitchell Esajas bij Black Archives doet, heeft zoveel bewustzijn over racen gecreëerd en voor het momentum gezorgd. Echt, het gaat om het voeren van deze discussies, zodat je ruimte maakt voor meer diversiteit. Mijn team heeft het altijd over het ondersteunen van ‘bedrijven van morgen’ en wat dat betekent om een bedrijf van morgen te zijn: people, planet en profit zijn de basis voor wat je wil bereiken.
Deze 3 P’s zijn belangrijk wat betreft het mensengedeelte, en dit betekent dat we moeten denken en alle mensen moeten helpen en steunen en dat de markt op dit moment niet divers genoeg is. Alle mensen moeten dezelfde kansen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Mijn impactfonds draait niet alleen om geld, maar biedt ook mensen van kleur of LGBTQ-bedrijven meer begeleiding in een markt waarin ze buiten worden gesloten.
Heb je het gevoel dat we hier in Nederland aan het veranderen zijn zoals in de States of Frankrijk?
Zeker niet. Het voelt hier alsof we mentaal in een cocon zitten. Maar je moet niet vergeten dat de Nederlanders in hun derde generatie chef-koks zitten, zoals bij Joris Bijdendijk, Denis Huwaë of Sidney Schutte die pushen om de weg vrij te maken naar het culinaire landschap voorbij hun voorgangers. Als je hier naar immigrantenfamilies kijkt, zijn ze alleen in hun tweede generatie chef-koks. Waarschijnlijk zijn hun ouders in de jaren 60-70 hun levensmiddelenbedrijf begonnen en die tweede generatie kinderen willen nog steeds de mentaliteit en benadering van hun ouders behouden: “Nederlanders houden van ons eten, ze doen ons een plezier.” En met mindset denken of voelen ze de behoefte om los te komen van de vernederlandste, vaak saaie, gekruide variatie niet genoeg. Dit is niet alleen in de voedselindustrie, maar ook in veel andere sectoren, zoals in de politiek. Wist je dat de eerste donkere vrouwelijke gestichte politieke partijleider (Sylvana Simons) pas dit jaar de Nederlandse regering in is gegaan? Begrijp me niet verkeerd, Nederlanders houden van de smaken en zullen vaak naar restaurants gaan en eten wat ze kennen, maar door vaker open gesprekken te voeren, kunnen we het bewustzijn vergroten en barrières doorbreken.
Bunmi, heel erg bedankt voor dit open gesprek met ons en we hopen dat er nog veel zullen volgen!
Voor iedereen die meer te weten wil komen over Kajola, ga zeker eens naar hun website en neem gerust contact met hen op via hun mediakanalen. Het Kajola Begeleidingsprogramma is al van start gegaan. Ze werken met startups, scale-ups en corporates om te helpen bij alle facetten van wat alle bedrijfsniveaus nodig hebben.