KR Summer Party in the Park
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreDecember 17
0 comments
Als directeur van Innofest begeleidt ze innovaties van duurzame ondernemers bij het testen van hun prototypes in living labs, onderzoekssettings uit de dagelijkse realiteit, om hen zo beter en sneller voor te bereiden op de markt. Met haar verleden als pitch coach, enorme liefde voor eten en ervaring in de food industrie als onder andere medeoprichter van de Slow Food Youth Network Academy, zijn we blij dat zij haar expertise wilde delen met onze members in de workshop ‘Pitching without nerves’.
In het verleden was jij pitch coach en voor Innofest ben jij ook vaak op het podium te vinden. Wat is jouw grootste tip voor spreken in het openbaar?
“Als je plezier hebt in wat je doet, kun je blijven praten en praten. Bij een presentatie gaat het om hoe je verhaal overkomt en wat het publiek onthoudt zodra ze naar huis gaan. Een grote uitdaging voor startups is het bondig vertellen van hun verhaal, terwijl het juist zo belangrijk is om daar structuur in aan te brengen. Een verhaal heeft een begin, midden en eind. Houd je deze structuur aan dan zou je je verhaal in vijf zinnen moeten kunnen vertellen. Deze zinnen kun je uitbreiden en kleiner maken, als een harmonica. Je kiest de zinnen die aansluiten bij jouw doelgroep en zorgt op deze manier automatisch voor een natuurlijke overtuigingskracht.”
Hoe lang heeft het geduurd voordat jij je helemaal in control voelde op het podium?
“Ik denk dat 100% controle hebben tijdens een presentatie, niet iets is wat je moet willen. Ik zie spreken voor publiek juist als een kans om je verhaal te vertellen aan een grote groep mensen. Jij kent jouw verhaal het allerbeste, wanneer je dit goed structureert geeft dit je houvast en daarbij de controle die je nodigt hebt om je boodschap goed over te brengen. Met die basis krijg je ruimte om te spelen met wat je om je heen ziet.”
Even terug naar nu, in jouw huidige werk help je duurzame ondernemers met het testen van innovaties. Hoe ziet zo’n proces eruit?
“Innofest wil niet alleen ondernemers helpen, maar ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. Daarom werkt Innofest met impact startups. Innofest koppelt innovaties aan een test plek in de praktijk en stelt met de ondernemer een pilot samen. De ondernemers testen hun prototypes zowel in de B2B als B2C markten. Een B2C voorbeeld kan zijn dat een ondernemer verschillende smaken of type verpakkingsmaterialen test. Ze worden hierin begeleid door onze ‘test like the best’ methodiek. Ondernemers hebben vaak aannames over bepaalde aspecten van hun product of merk. Om de test zo goed mogelijk voor te bereiden starten we met het kijken welke aannames er zijn, of ze kloppen en wat voor impact deze hebben. Zo bouwen we langzaam toe naar een test methodiek passend bij deze ondernemer. Innofest zorgt voor de toegang tot de test plekken, begeleiding en context zodat de ondernemers zich 100% kunnen focussen op hun aankomende test. Met de opgehaalde data maken we de balans op welke assumpties kloppen en welke niet. Met deze kennis kunnen de ondernemers hun product of dienst verder ontwikkelen of een volgende stap in het proces zetten om zo te komen tot een succesvolle marktlancering.
“Een goede ondernemer is veerkrachtig en staat open om ongelijk te hebben. Alleen door open te staan voor feedback kan je product echt beter worden. Hetzelfde geldt voor pitchen. Maak gebruik van de feedback die je krijgt, zo wordt het verhaal beter. Maar wees ook flexibel. Elke pitch is op een andere manier aangepast aan jouw doelgroep. Dat maakt elk verhaal en elke boodschap uniek. De basis en structuur blijft hetzelfde, maar door jouw publiek persoonlijk aan te spreken, sta je in je kracht. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je niet alleen een verhaal vertelt, maar ook gehoord wordt.”
Wil jij eens testen met Innofest, geef je op via de website van Innofest.
📸 Credits: Tom van Huisstede
Tags
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreWhat a day! On January 18 the 4th edition of the Kitchen Republic Food Startup Market took place, celebrating the art of craft. We transformed our kitchen and coworking space
Read More