KR Summer Party in the Park
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreJune 15
0 comments
Deze maand gingen we in gesprek met een nieuw lid van onze KR Community: Phaedra Mensen over haar foodmerk met een sociale missie, Spoony. Met alleen al drie prijzen voor de Healthy Innovation Awards van Foodlog en Foodpersonality begon het jaar fantastisch voor Spoony. De missie? Ouders helpen kinderen op een speelse en educatieve manier de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten te laten eten. Spoony biedt een ruim assortiment van producten zoals soepen, broodjes, soepstengels en pasta’s. Allemaal vol van groenten én vol met pret. Bordjes leeg eten was nog nooit zo leuk!
Hoe ben je Spoony gestart?
Ik was altijd al geïnteresseerd in gezond eten. Sinds ik moeder ben geworden kwam ik er achter dat kinderen overspoeld worden met ongezonde opties buitenshuis. Je komt het overal tegen: op school, bij de sportclubs, op tv en online en zelfs in alle supermarkten. Winkels plaatsen deze artikelen heel bewust op ooghoogte voor kinderen om zo het beste resultaat te krijgen en ze smeken daardoor om ongezonde snacks. Dit was mijn drijfveer om een gezond alternatief neer te zetten voor alle kinderen.
Kun je zeggen dat jouw sociale missie misschien wel je hoogste prioriteit heeft?
Absoluut, mijn missie staat centraal. We zijn een impact driven organisatie. De voedingsindustrie daarentegen werkt al jaren op een minder duurzame manier die men niet graag veranderd, omdat het financieel niet aantrekkelijk is. Maar als we zo doorgaan heeft ongeveer twee derde van de Nederlandse bevolking in 2040 last van overgewicht. Dit kan een grote gevolgen hebben voor zowel onze economie als de algemene gezondheid
Heeft je achtergrond in marketing geholpen bij het opzetten van Spoony?
Zeker! Het hielp bij mijn voorbereidingen, het begrijpen van mijn doelgroep en waar ik op moest gaan focussen in de markt. Maar ook op het gebied van sterke branding heb ik een streepje voor. Ik wist dat het voor kinderen meer was dan enkel een fel kleurtje en een grappig karakter op de verpakking; je moet namelijk ook de ouders echt overtuigen dat jouw product beter is voor kinderen. Én dat ze het ook echt kopen.
Je hebt best een ruim assortiment van producten zoals soep, pasta’s en broodjes. Was het altijd al je plan om met een hele lijn te starten?
Ja, want alleen op die manier kon ik bijdragen aan mijn missie. Om kinderen hun dagelijkse hoeveelheid groenten te laten eten moet je iets aanbieden voor elk eetmoment. Samen met de hulp van een vast testpanel hebben we op die manier de hele productlijn ontwikkeld en in één keer gelanceerd. Veel mensen waarschuwde me dat het te niche zou zijn en dat het moeilijk zou worden om echt als een merk te lanceren. Maar ik ben niet bang voor een uitdaging en snel geld verdienen vind ik onbelangrijk. Ik heb een duidelijke missie en doe daarbij niet aan concessies als het op winst aankomt.
En nu de vraag die iedere ouder zich stelt: Hoe dan?!
Mijn producten zijn heel gemakkelijk toe te voegen aan de dagelijkse routine. Maar nog leuker is dat Spoony met een uniek spelelement ook de kinderen zelf meekrijgt in gezonder eten! Met de doe-het-zelf pakketten stimuleren we kinderen voor zichzelf te koken. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat wanneer kinderen zelf koken ze het nóg lekkerder vinden, meer willen eten en trots zijn op hun eigen resultaat. En dat werkt perfect! Dat klinkt logisch inderdaad, want dat heb ik zelf ook als volwassen persoon.
Wij vinden je sociale missie echt te gek en zijn blij dat je onderdeel bent van onze KR Community. Heb je het naar je zin?
Ja dat vind ik ook! Ik hoorde over Kitchen Republic een aantal jaren geleden, maar had een keukenruimte niet nodig. Maar toen ik er achter kwam dat er nu een KR Community is, stond ik te popelen om te connecten en informatie te delen met andere food ondernemers. Ik kijk vooral uit naar gelijkgestemden die ook een heldere missie hebben en het huidige voedsellandschap uitdagen, net zoals Spoony.
Hier zijn wij het helemaal mee eens. Dankjewel Phaedra voor ons gesprek. Je kunt Spoony kopen bij Jumbo en Crisp. Vergeet zeker niet om hun account te volgen op Instagram en Facebook om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen.
Deze blog is kind- en oudervriendelijk <3 🌟
Tags
Just like every year, we finished the pre-summer season off with our biggest community event: The Kitchen Republic Summer Party. This year we met in the park – at the
Read MoreWhat a day! On January 18 the 4th edition of the Kitchen Republic Food Startup Market took place, celebrating the art of craft. We transformed our kitchen and coworking space
Read More